Két régi cimboránkat vesszük elő ehhez a Photoshop tipphez, mégpedig a Lab színmódot és a világosság/kontraszt emelés közbeni kontrollt. Mindkettőről volt már szó más leírásainkban, de így együtt még nem szerepeltek egy színpadon.
Tölts be egy fotót Photoshopban!
Ez a meglehetősen sötét fotó némi világosításra szorul, de mi lenne, ha úgy csinálnánk a dolgot, hogy a színekre ne legyen semmi hatással?
Világosság a laborban
Megszokott RGB színmódunkban vagyunk, ami három színcsatornából áll. A kép világosítása mindre egyszerre lesz hatással. A megoldás a Lab színmód, amelyet az Image/Mode/Lab color menüpont alatt találunk. Válts át erre, majd kattints a Channels palettára, ahol láthatod az így kapott csatornákat. Most két színcsatornánk van (a és b) valamint egy Lightness, azaz világossági csatorna. Kitűnő terep, hogy csak ezen állítsuk be a kép világossági értékeit. Kattints a Lighness csatornára, így csak ez lesz kijelölve!
Megszokásból
Következhet a jó öreg Image/Adjustments/Brightness/Contrast (Kép/Korrekciók/Világosság/Kontraszt) parancs. Emeld a Brightness vagyis világosság csúszka értékét. Közben láthatod, hogy a kép kontrasztja csökken. Ezt az alatta lévő, Contrast csúszkával utána állíthatod.
Ha az egérmutatót közben a kép fölé viszed és bármely területre kattintasz vele, a Color palettán láthatod az adott pont világossági értékeit. Ahhoz, hogy a legvilágosabb részek ne égjenek ki túlságosan, valamint a sötét részek nem bukjanak összefüggő feketébe, folyamatosan ellenőrizd őket. Válassz ki a képen két pontot. A legvilágosabbat és a legsötétebbet, vagy egy ezekhez közeli helyet. Kattints a csúszkák emelése közben az egyikre majd a másikra és ellenőrizd le a Color palettán mutatott értéket. A világos pontot tartsd 255-255-255 értékek, míg a sötétet 0-0-0 alatt. Ha nem érted még el ezeket, óvatosan emelj a csúszkákon, majd ellenőrizd újra a két pont világosságát.
Ügyeljünk a határokra!
A fenti képkivágásokon képünk fehérpont és sötétpont értékeit láthatod +25 világosság és kontraszt értékeknél. A 248-as fehér már jól közelíti a 255-ös abszolút fehér értékét, a 8-as fekete, pedig szemünk számára alig megkülönböztethető a legmélyebb 0 értékű, feketétől.
A lényeg, hogy egy ilyen átlagos képen megjelenjen a kontraszt tartomány mindkét véglete, így kapunk életteli kontrasztot.
Miután elkészültél, válts vissza RGB színmódba az Image/Mode/RGB color menüponttal!
Renoválva
Ezzel a lépéssorral sokkal határozottabb mikrokontrasztot kapunk, mint a sima RGB színmódban való világosság és kontraszt emeléssel.
Akinek esetleg túl fakónak tűnek az így kapott színek, nyugodtan válogathat színtelítettség növelő leírásaink között. Végső képünk színein is erősítettünk egy kicsit.