Dinamika növelése Photoshopban

Dinamika növelése Photoshopban

Megörökítettük a tájat (épületet), viszont fehérre mosódott az ég színe ? Ha az égre mérünk fényt, akkor pedig a táj (épület) válik túl sötétté ?

Az emberi szem kontrasztátfogása jóval meghaladja a digitális fényképezőgépek, de még a profi filmek által érzékelt fényerő határokat. Túl nagy fényerő különbség esetén gépünk bizony bajban van. Nem tudja megjeleníteni a szemünk által érzékelt látványt. Például szikrázó napsütésben próbálunk tájképet fotózni.

Szemünknek többnyire nem okoz gondot a napsütötte ég és az árnyékosabb tájrészlet fényerősségének kompenzálása. Nem úgy a gépünknek ! Ha az égre mérünk fényt csak a táj fekete körvonalaiban gyönyörködhetünk a képen, ha a tájra az ég lesz bántóan fehér (kiégett). A problémára az egyik megoldás a multiexpozíció, azaz több, különböző fényességű fotó készítése, majd ezek egyesítése.

Ehhez a műveletsorhoz megfelelő alapanyagra is szükségünk lesz. Mégpedig ugyanarról a témáról készült két (esetleg több) fotóra.

A megörökíteni kívánt tájról készíts expozíciósorozatot. Ez többnyire 3 képből áll majd. A fényképezőgép készít egy fotót az általa mért és helyesnek vélt expozícióval, majd az általad beállított korrekciós lépésköznek megfelelően egy fotót alá illetve egyet fölé exponál.

A lépésköz általában fél vagy egy fényérték, de extrémebb esetekben (például erősebb ellenfénynél) lehet nagyobb is.

Lehetőleg állványról készítsd a képeket, de ha ez nem áll rendelkezésedre, akkor végső esetben megteszi a sorozatfényképezés mód is. Persze a pontos eredményhez mindenképpen az állvány javasoljuk, hiszen a képkivágásoknak azonosnak kell lenniük.

A végeredményed 3 azonos fotó lesz, mindössze a megvilágításukban különböznek majd.

Többnyire 3 képből áll az expozíció sorozat, de nekünk ezekből csak kettőre lesz most szükségünk. Válaszd ki azt a fotót, ahol az előtér (táj, épület) helyesen exponált, megfelelő világosságú, majd azt a képet, ahol a háttér (például égbolt) a megfelelő !

Mindkét képet nyisd meg a Photoshopban. Mi ezt a két képet választottuk:

Jól látszik, hogy a bal oldali képen a vár és a mögötte lévő terület helyesen exponált, viszont a távoli tájrészlet túlságosan világos az ég pedig fehérre „égett”. Jobb oldali képünkön Az ég eredeti kék színe jobban érvényesül és a távoli táj is a valóságnak megfelelő, viszont az előtér túlságosan sötét. Azt szeretnénk elérni, hogy a kép képet ötvözve az első képnek csak az előterét a másodiknak pedig a hátterét tartsuk meg.

Kattints a világosabb képre, majd nyomj Ctrl+A billentyűt ! Ezzel kijelölöd a teljes képet. Nyomd meg a Ctrl+C billentyűket, amivel a kijelöld teljes képet vágólapra másolod ! Most kattints a sötétebb képbe és nyomd meg a Ctrl+V billentyűket ! A világosabb kép a sötét kép fölé másolódik egy új rétegre. Oldalt a réteg (Layers) palettán látható is.

Maradunk ennél a dupla rétegű képnél, a másik (világos) képet be is zárhatod.

Az eszköz palettáról válaszd a Gradient Toolt (Átmenetes kitöltő eszköz). Ezt a G billentyűvel teheted meg, de alapesetben a Paint Bucket Tool (Festékes vödör) jelölődik ki erre. Ha rákattintasz és otthagyod az egérmutatót, akkor a Gradient Tool is választható lesz.

Ügyelj arra, hogy a kijelölt színek a fekete és fehér legyenek. A Gradient Tool opcióit pedig hagyd alapbeállításokon. A legfontosabb, hogy a Linear Gradient, tehát az egyenes átmenet legyen kijelölve a bal szélen. Ezzel egy fokozatosan erősödő egyenes átmenetet hozhatunk létre.

Térjünk vissza a Layers (Rétegek) palettára ! A fölső, világosabb réteg legyen kijelölve, majd a paletta alján kattints az Add Vector Mask (Vektor-maszk hozzáadása) ikonra !

Ezután nyomd le a Shift billentyűt és nyomva tartva kattints az egérmutatóval a kép azon része alá kevéssel, ahonnan a sötétedő átmenetet szeretnéd, majd függőlegesen húzd felfelé az egérmutatót (nyomva tartva a Shiftet), egészen a kép felső széléig. A kezdőpont lehet az ég és a táj találkozása, vagy az ég és az épület tetejének találkozása. Mivel az átmenet lassan erősödő lesz, így nem kötelező pontosan a találkozásnál kezdened, lehet némileg alatta is.

A két kép lágy átmenettel „átúszik” egymásba, így a fölső (világos rész) helyesen kiexponált épületrészei és az alsó réteg helyes expójú távoli tájrészletei és égboltja egy képre kerültek. Nincs más dolgod, mint a Layer/Flatten Image paranccsal egyesíteni a két réteget.

Budai Petur

Portréfotózás alapjai banner